SOSYAL GELİŞİMİ
- Şaka yapar.
- Telefonu düzgün olarak cevaplar.
- “Edilebilirdi, ecekti” ifadelerini kullanır.
- Teke tek ilişkiyi grup ilişkilerine yeğler. (Sevimay Dilara, Okul Öncesi Çağı Çocuklarının Motor Performanslarının İncelenmesi, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı / Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara 1986,s.14-15)
- Yemek yerken kurallara uymak istemez.
- Çok konuşur, yemek döker, ağzını çok doldurur.
- Sürekli kıpırdar, rahat oturmaz, yere düşer, yemeği ağırdan alır, oyalanır. (Fişek Okman Güler, Sukan Zafer, Çocuğunuz ve Siz, MEB Devlet Kitapları, MEB Basımevi, İstanbul 1983, s.100-101)
- Yarışmalı oyunlara katılımlara başlar.
- Kurallara uyar.
- Ev işlerine yardım etmek ister. (Milupa Broşürü)
- Düzenli ve temiz olması gerektiğini kavrayabilir ancak yine de sürekli olarak anımsatılmalıdır.
- Grup oyunlarını tercih eder.
- Ev dışında daha mutlu olur.
- Yetişkinler ve kendinden büyükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır.
- Saati ve saatin günlük programla ilişkisini anlayabilir. (www.mynet.com.çocuk gelişimi)
- Arkadaşlarıyla işbirliği yapar. Kendi yaşıtlarıyal birlikte olmaktan hoşlanır.
- Oyundan kurallara uyar. Dürüst olunması gerektiğini anlar.
- Saat kavramı gelişmiştir.
- Sorumluluk yüklenmeyi sever. (Yavuzer Haluk, Çocuğunuzun İlk 6 Yılı, Remzi Kitabevi, İstanbul Şubat 2000, s.206-207)
- Masada çatalını ve bıçağını kullanabilir.
- Masadayken daha düzgün davranması beklenir. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Press Ltd, New York & Landon, s.C121-124)
- Bir oyun için gerekli kuralları anlayabilir ve o kurallara uyabilir.
- Günlük programın başlangıç ve bitiş zamanını anlayabilir.
- Basit alışveriş işlerini yapabilir.
- Yetişkin rollerini taklit edebilir.
- Basit aletler kullanarak yapı, inşaat oyuncakları ile oyunlar planlayıp oynayabilir.
- Sorumluluk alır ve aldığı sorumluluğu yerine getirir.
- Elbiselerini ıslatmadan elini yüzünü yıkayıp kurulayabilir.
- Saçlarını tarayıp, dişlerini fırçalayabilir.
- Karşıdan karşıya emniyetli bir şekilde geçebilir.
- İnsanların yaşamak ve sağlıklı kalabilmek için nelere ihtiyacı olduğunu bilir ve isimlendirebilir. (Bumin Ayşin, 24-72 Aylıkken Neler Yapabilirim? Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara 1996, s.43-45-46-49)
- Yarışmayı gerektiren grup oyunları oynar.
Hangi eşyaların hangi dükkanlarda satıldığını bilebilir. (Yakar Fahri, Lale Girgök, Ya-Pa Yayınları, Gül Matbaası, İstanbul 1983, s.80)
Comments are closed