Categories:

SOSYAL GELİŞİM

  • Grup oyunları oynayabilir.
  • Verilen kurallara uyabilir.
  • Yetişkinleri taklit edebilir.
  • Oyunlarda cinsiyet ayrımı yapabilir.
  • Başkalarının görüşlerini alabilir.
  • Grup içinde işbirliği yapabilir.
  • Eşyalarını paylaşabilir.
  • Burnu akınca burnunu mendil ile silebilir.
  • Hapşırınca eliyle ağzını kapayabilir.
  • Kamış kullanarak içecekleri içebilir.
  • Becerikli bir şekilde giysilerini giyip, çıkarabilir.
  • Ayakkabı bağcığını bağlayabilir.
  • Giysilerinin önünü ve arkasını ayırt edebilir.
  • Küçük düğmeli giysilerini kapayarak giyebilir.
  • Çıt çıt, kopça, kemer, ayakkabı tokalarını açıp kapayabilir.
  • Dişlerini fırçalayabilir.
  • Yakın çevresinde yalnız başına bağımsızca gezinebilir.
  • Eşyalarını toplayıp, ufak tefek işlerde, büyüklerine yardım edebilir. (Bumin Ayşin, 24-72 Alıkken Neler Yapabilirim? Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara 1996, s.56-58)
  • Arkadaşlarını kendisi seçer.
  • Oyunlar icat eder.
  • Günlük kişisel işleriyle uğraşır. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Prees Ltd., New York & Landon, s.C15)
  • İsteklerine karşı gelindiğinde, yetişkinlere uygunsuzca, kaba bir üslupla konuşabilir ve oyun arkadaşlarıyla kavga edebilir.
  • Evin dışında işe yarar her türlü malzemeyle bir şeyler üretmeye, oluşturmaya çalışarak yaratıcılığını sergiler.
  • Dramatik oyunu ve çeşitli giysiler giyip kılıktan kılığa girmeyi çok sever, sıklıkla bu oyunları oynamayı tercih eder. (www.mynet.com.çocuk gelişimi)
  • Birisinin denetiminde tuvaletini yapar.
  • Her şeyi yardımsız yapmayı ister.
  • Başka çocuklarla birlikte olmaktan hoşlanır. (Sevimay Dilara, Okul Öncesi Çağı Çocuklarının Motor Performanslarının İncelenmesi, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı / Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara 1986, s.13-14)
  • Genelde kendi isteğiyle hareket eder.
  • Konuşmalarında ve etkinliklerinde mizah anlayışını sergiler.
  • Dramatik oyunları çok sever ve sık sık oynar.
  • Evin dışında eline geçen her türlü işe yarar malzeme ile bir şeyler yaratmaya çalışır.
  • Geçmiş, şimdiki ve gelecek zamana ilişkin değerlendirme yapabilir (Yavuzer Haluk, Çocuğunuzun İlk 6 Yılı, Remzi Kitabevi, İstanbul Şubat 2000, s.206-207)
  • Deneyerek, yanılarak sabır gerektiren oyunlar oynar.
  • Oyun kurallarına uyar. Eşyalarını arkadaşlarıyla paylaşmayı ve yardımlaşmayı öğrenebilir.

Ortak oyunda arkadaşları ile yarışır. (Yakar Fahri, Lale Girgök, Ya-Pa Yayınları, Gül Matbaası, İstanbul, 1983, s.80)

Tags:

Comments are closed