SOSYAL GELİŞİMİ
- Adını, soyadını söyleyebilir.
- Büyükleriyle ve arkadaşlarıyla selamlaşabilir.
- Hayali oyunlar oynayabilir.
- Söylenen şarkılara eşlik edebilir.
- Grup içinde işbirliği yapabilir.
- Kendi vücuduna ait özellikleri bilir ve söyleyebilir.
- Sıra beklemeyi bilir.
- Yemek yerken çatal, kaşık, bıçak kullanabilir.
- Elini yüzünü tek başına yıkayıp kurulayabilir.
- Alttan kapalı (sabit) fermuarları, orta büyüklükteki düğmeleri açıp kapayabilir.
- Tek başına dişlerini fırçalayabilir.
- İçinde bulunduğu çevreyi temiz tutabilir.
- Ayakkabısını giyebilir.
- Yardımla saç, tırnak, kulak, burun, ayak gibi organlarının temizliğini yapabilir.
- Yardımla meyve gibi yiyecekleri yıkayabilir. (Bumin Ayşin, Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara, 1996 s.24-29).
- Ellerini bir yetişkin yardımıyla yıkar ve kurular.
- Yetişkinini denetiminde dişlerini fırçalar.
- Diğer çocukların yakınıda oynar ve konuşur.
- Oyun süresinin %50’sinde diğer çocuklarla etkileşim içinde oynar.
- “Lütfen” ve “Teşekkür ederim” ifadelerini, gereken durumların %50’sinde hatırlatılmadan söyler.
- Yetişkinin sözlerine %75 oranında uyum sağlar.
- Sorulduğu zaman insanların cinsiyetini söyler.
- Tehlikelerden kaçınır.
- Anne ve babasının tayin ettiği fiziksel sınırlar içinde kalır.
- Yetişkinin ilgisini başkalarıyla paylaşır.
- Bütün giysilerini çıkartabilir.
- Yetişkin denetiminde tamamen giyinir.
- Söylendiği zaman kendi başına tuvalete gider.
- Yardımsız olarak ellerini ve yüzünü yıkar. (www.superonline.com-http://doktorhakan.hekim.net/osa/rs/ps6.htm/).
- Diğer çocukları taklit ederek kurallara uyar.
- Arkadaşından onun oynadığı oyuncakla oynamak için izin ister.
- Telefona cevap verir. Yetişkini telefona çağırır veya tanıdık kişiyle telefonda konuşur.
- Yetişkinin yönettiği grup oyunlarında kurallara uyar.
- Sırasını bekler.
- Kendi projesi üzerinde çalışırken, diğer çocukların yanında oynar ve onlarla konuşur.
- Taklit oyunlarında yetişkin rollerini alır.
- Oyun geliştikçe daha sonra neler olacağını planlayıp anlatır (yemek hazırlama, yemek yeme, bulaşık yıkama)
- Malzemelere uygun taklidi oyunlar geliştirebilir. (Piknik sepetini görünce pikniğe, doktor setini görünce doktora gitmeyi canlandırır) (Bal Servet, Güven Nergis, Dil Gelişimi ve Eğitimi, Epsilon Yayıncılık, İstanbul, 2000, s.147-148)
- Etrafını çok az kirleterek yemek yer.
- Bebeklerle gerçekçi bir şekilde oynar.
- Yardım ister ve başkalarına ne yapmaları gerektiğini söyler.
- Cinsiyetine uygun davranış biçimi geliştirir. (Sevimay Dilara, Çocuk Gelişimi ve Eğitim Programı, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara, 1986)
- Temsili oyunlarda çeşitli kıyafetlere girip değişik tipleri canlandırmayı sever.
- Evcilik, bakkalcılık, postacılık ve doktorculuk oynar.
- Çok aktiftir, her şeyi hızla ve yaratıcı biçimde gerçekleştirir.
- Yeni oyunlar yaratır ve uygular. (Sukan Zafer, Okul Öncesi Etkinlikleri Kitabı, MEB Devlet Kitapları, 2. Basım, MEB Basımevi, İstanbul, 1993, s.9)
- Kendi oyuncaklarını toplar, alış-veriş ve bahçeye yardım eder.
- Diğer çocuklarla oynar, oyuncaklarını paylaşır. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Prees Ltd, New York & London, s.C17)
- Paylaşma alışkanlığını geliştirir, arkadaşlarıyla anlaşmaya başlar.
- Kendi başına oynarken oyun arkadaşları düşleyip onlarla “konuşur”, böylece sıkıntılarından kurtulur.
- Yaşıtlarını veya yetişkinleri sürekli taklit eder, onların davranışlarını ve sözlerini tekrarlar, insanları sever ve onlarla ilgilenir. (Okman Fişek Güler, Sukan Zafer, Çocuğunuz ve Siz, 2. Basım, MEB, 1993, s.73)
- Rol oyunu oynar. Hayal gücü yüksektir. (Ayıyı uyutur, şişeyi biberon yapar vb.) Bebeklerini canlı varlıklar gibi düşünür onlarla oynar.
- Oyuncaklarıyla ev yapar, çeşitli şekiller kurar. Onlara isimler verir.
- Arkadaşlarını isimleriyle çağırır. (Yakar Fahri, Lale Girgök, Ya-pa Yayınları, Gül Matbaası, İstanbul, 1983, s.79-80)
Comments are closed