Categories:

SOSYAL GELİŞİMİ

  • Adını, soyadını söyleyebilir.
  • Büyükleriyle ve arkadaşlarıyla selamlaşabilir.
  • Hayali oyunlar oynayabilir.
  • Söylenen şarkılara eşlik edebilir.
  • Grup içinde işbirliği yapabilir.
  • Kendi vücuduna ait özellikleri bilir ve söyleyebilir.
  • Sıra beklemeyi bilir.
  • Yemek yerken çatal, kaşık, bıçak kullanabilir.
  • Elini yüzünü tek başına yıkayıp kurulayabilir.
  • Alttan kapalı (sabit) fermuarları, orta büyüklükteki düğmeleri açıp kapayabilir.
  • Tek başına dişlerini fırçalayabilir.
  • İçinde bulunduğu çevreyi temiz tutabilir.
  • Ayakkabısını giyebilir.
  • Yardımla saç, tırnak, kulak, burun, ayak gibi organlarının temizliğini yapabilir.
  • Yardımla meyve gibi yiyecekleri yıkayabilir. (Bumin Ayşin, Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara, 1996 s.24-29).
  • Ellerini bir yetişkin yardımıyla yıkar ve kurular.
  • Yetişkinini denetiminde dişlerini fırçalar.
  • Diğer çocukların yakınıda oynar ve konuşur.
  • Oyun süresinin %50’sinde diğer çocuklarla etkileşim içinde oynar.
  • “Lütfen” ve “Teşekkür ederim” ifadelerini, gereken durumların %50’sinde hatırlatılmadan söyler.
  • Yetişkinin sözlerine %75 oranında uyum sağlar.
  • Sorulduğu zaman insanların cinsiyetini söyler.
  • Tehlikelerden kaçınır.
  • Anne ve babasının tayin ettiği fiziksel sınırlar içinde kalır.
  • Yetişkinin ilgisini başkalarıyla paylaşır.
  • Bütün giysilerini çıkartabilir.
  • Yetişkin denetiminde tamamen giyinir.
  • Söylendiği zaman kendi başına tuvalete gider.
  • Yardımsız olarak ellerini ve yüzünü yıkar. (www.superonline.com-http://doktorhakan.hekim.net/osa/rs/ps6.htm/).
  • Diğer çocukları taklit ederek kurallara uyar.
  • Arkadaşından onun oynadığı oyuncakla oynamak için izin ister.
  • Telefona cevap verir. Yetişkini telefona çağırır veya tanıdık kişiyle telefonda konuşur.
  • Yetişkinin yönettiği grup oyunlarında kurallara uyar.
  • Sırasını bekler.
  • Kendi projesi üzerinde çalışırken, diğer çocukların yanında oynar ve onlarla konuşur.
  • Taklit oyunlarında yetişkin rollerini alır.
  • Oyun geliştikçe daha sonra neler olacağını planlayıp anlatır (yemek hazırlama, yemek yeme, bulaşık yıkama)
  • Malzemelere uygun taklidi oyunlar geliştirebilir. (Piknik sepetini görünce pikniğe, doktor setini görünce doktora gitmeyi canlandırır) (Bal Servet, Güven Nergis, Dil Gelişimi ve Eğitimi, Epsilon Yayıncılık, İstanbul, 2000, s.147-148)
  • Etrafını çok az kirleterek yemek yer.
  • Bebeklerle gerçekçi bir şekilde oynar.
  • Yardım ister ve başkalarına ne yapmaları gerektiğini söyler.
  • Cinsiyetine uygun davranış biçimi geliştirir. (Sevimay Dilara, Çocuk Gelişimi ve Eğitim Programı, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara, 1986)
  • Temsili oyunlarda çeşitli kıyafetlere girip değişik tipleri canlandırmayı sever.
  • Evcilik, bakkalcılık, postacılık ve doktorculuk oynar.
  • Çok aktiftir, her şeyi hızla ve yaratıcı biçimde gerçekleştirir.
  • Yeni oyunlar yaratır ve uygular. (Sukan Zafer, Okul Öncesi Etkinlikleri Kitabı, MEB Devlet Kitapları, 2. Basım, MEB Basımevi, İstanbul, 1993, s.9)
  • Kendi oyuncaklarını toplar, alış-veriş ve bahçeye yardım eder.
  • Diğer çocuklarla oynar, oyuncaklarını paylaşır. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Prees Ltd, New York & London, s.C17)
  • Paylaşma alışkanlığını geliştirir, arkadaşlarıyla anlaşmaya başlar.
  • Kendi başına oynarken oyun arkadaşları düşleyip onlarla “konuşur”, böylece sıkıntılarından kurtulur.
  • Yaşıtlarını veya yetişkinleri sürekli taklit eder, onların davranışlarını ve sözlerini tekrarlar, insanları sever ve onlarla ilgilenir. (Okman Fişek Güler, Sukan Zafer, Çocuğunuz ve Siz, 2. Basım, MEB, 1993, s.73)
  • Rol oyunu oynar. Hayal gücü yüksektir. (Ayıyı uyutur, şişeyi biberon yapar vb.) Bebeklerini canlı varlıklar gibi düşünür onlarla oynar.
  • Oyuncaklarıyla ev yapar, çeşitli şekiller kurar. Onlara isimler verir.
  • Arkadaşlarını isimleriyle çağırır. (Yakar Fahri, Lale Girgök, Ya-pa Yayınları, Gül Matbaası, İstanbul, 1983, s.79-80)

Tags:

Comments are closed