Categories:

SOSYAL GELİŞİMİ

  • Tek başına oynamaktan, bir ya da iki arkadaşıyla oynamaya geçiş yapar.
  • Paylaşma alışkanlığı geliştirir.
  • Hayali oyun arkadaşı yaratabilir.
  • Yetişkinleri ve yaşıtlarını sürekli taklit eder.
  • Doğa ve dünya ilgisini çeker.
  • Hayvanlarla ilgili masal ve hikayelerden hoşlanır. (Fişek Okman Güler, Sukan Zafer, Çocuğunuz ve Siz, MEB 1993, s.73)
  • Hayvan ve insan şekilli oyuncaklara ilgi duyar, oyuncakları ile uğraşır, araştırır.
  • Olayları ve karşısındaki kişinin davranışlarını taklit eder, davranışlarını değiştirir.
  • Kırıp-dökme, eşyalara zarar verme gibi davranışlarda bulunabilir.
  • Egosantrik düşünce vardır. (Güven Nergis, Bebeklik Döneminde Gelişim Özellikleri ve Eğitim, 2. Basım, Nüve Matbaacılık, Ankara 1993, s.70-71)
  • Oyun oynarken kendi kendine konuşur.
  • Yetişkin insanlar arasında ki konuşmalara dikkat eder.
  • Konuşma boyunca sıra almayı bilir. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Prees Ltd, New York & London, C15)
  • Tuvalet ihtiyacını belirtir. (Oğuzkan Şükran, Oral Güler, Okul Öncesi Eğitimi, Devlet Kitapları, Oğul Matbaacılık, 4. Basım, İstanbul 1992, s.65)
  • Oyuncaklarla anlamlı oyunlar kurar.
  • İki nesneyi birbiriyle ilişkili olarak uygun şekilde kullanmayı öğrenir. (Dönmez B. Necati, Abidoğlu Ülkü, Dinçer Çağlayan, Erdemir Nilay, Gümüşçü Şebnem, O. Ö. Dönemde Dil Gelişimi Etkinlikleri, 2. Baskı, Sim Matbaacılık, Ankara 1997, s.59)
  • Çizgi filmleri merakla izler.
  • İstenildiğinde vücudun kısımlarını gösterebilir. (www.mynet.com-çocuk gelişimi)
  • Gürültüden, yabancı nesnelerden, acı, düşme gibi şeylerden kaynaklanan korkularda azalma vardır.
  • Hayali yaratıklardan, karanlıktan kaynaklanan korkularda artış vardır. (Child Development, Alan Fogel, Gail F. Nelson, USA 1988)
  • Kendine has davranışlar geliştirir.
  • Sıra beklemeyi anlar. (Tüzün Ümran, Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi, İ.Ü, s.65)
  • Kendisine hatırlatıldığında “lütfen” ve “teşekkür ederim” der.
  • Bebeklerine ve yumuşak oyuncaklarına sarılır onları gezdirir.
  • Ailesi dışında bir dünyanın var olduğunu anlar.
  • Hatırlatıldığında aile bireylerini veya yaşıtlarını selamlar. (Güven Nergis, bal Servet, Dil Gelişimi ve Eğitimi, Mayıs 2000, İstanbul)

Tags:

Comments are closed