Categories:

PSİKOMOTOR GELİŞİM

  • Oyun oynarken çömelebilir.
  • Bir denge tahtası üzerinde ileri doğru yürüyebilir.
  • Parmak uçlarına basarak ileriye doğru bir metre yrüyebilir.
  • Aralıkları 30 cm olan merdivenden inip çıkabilir.
  • Yardımsız kaydıraktan kayabilir.
  • Bağdaş kurup oturabilir.
  • Dizlerini üzerinde kol ve ellerini kullanarak ileri veya geriye doğru 15 metre yürüyebilir.
  • Baş ve işaret parmağını kullanarak küçük nesneleri toplayabilir.
  • Sekiz adet düğmeyi kumbara tipi delikli bir kutuya atabilir.
  • Dört beş adet boncuğu bir ipe dizebilir.
  • Modele bakarak üç blokla köprü yapabilir. (Bumin Ayşin, Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara, s.24-29)
  • Alt basamaktan atlar.
  • Tek ayakla merdiven çıkar.
  • Tek yağı üzerinde 5 saniye durabilir. 3 küplü köprü yapar. (taklitle) (Tüzün Ümran, Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi, İ.Ü., İstanbul Tıp Fakültesi Temel ve Klinik Bilimler Ders Kitapları, s.13)
  • Koşmayı daha iyi becerir, köşeleri rahatlıkla döner hızını arttırabilir ve azaltabilir.
  • Küpleri üst üste koymada ustalaşmıştır. 9-10 küple kule yapabilir. Küpleri yatay kullanma görülür. (Oğuzkan Şükran, Oral Güler, Okul Öncesi Eğitimi, 4. Basım devlet Kitapları, Oğul Matbaacılık, İstanbul 1992, s.75)
  • Yatay çizgileri taklit eder.
  • Kağıt üzerine kontrollü bir şekilde çizgi çizer.
  • İpe geçirilmiş oyuncakları çıkartır.
  • Basit resimleri çizer.
  • V şeklini taklit eder.
  • Tamamlanmamış insan resmine kol ve bacak çizer.
  • Kağıt üzerine de şekli uygun tarafa yapıştırır. (www.superonline.com-http://doktorhakan.hekim.net/osa/rs/ps6.htm/)
  • Büyük kağıtlar üzerine boyalar sürtüştürerek karalama resimler yapar. (Kantarcıoğlu Selçuk, Anaokulunda Eğitim T.C. MEB, İstanbul 1994)
  • Zıplayan bir toplu yakalar.
  • Topa vurur.
  • Yuvarlak, dik ve yatay çizgiler çizebilir.
  • Üç parmağını kullanarak (iki parmak ve başparmak) boyama yapar.
  • Dolu bir bardağı tutabilir. (Sevimay Dilara, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara 1986)
  • İpliğe büyük tahta boncuklar dizebilir.
  • Her iki elini işbirliği içinde ustaca kullanabilir.
  • Koşarken ve büyük oyuncakları itip çekerken önüne çıkan engelleri aşabilir, köşeleri dönebilir.
  • İpliğe büyük tahta boncuklar dizebilir.
  • Kalemi sık kullandığı başparmağı arasında ucuna yakın tutar ve el hareketlerine egemen bir biçimde ustaca kullanabilir.
  • Merdivenlere ve ağaçlara tırmanabilir.
  • Parmak ucunda durabilir, yürüyebilir ve koşabilir.
  • Dizlerini kırmadan yerdeki nesneleri alabilir.
  • Küçük tahta boncukları ipe dizebilir. (www.mynet.com.çocuk gelişimi)
  • Küplerden bir köprü kurabilir.
  • Çizilen bir çemberi bakarak çizebilir.
  • Bir kağıdı köşeden katlayabilir. (Yörükoğlu Atalay, Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayıncılık, İstanbul, 23 Basım, Aralık 1998, s.64-65)
  • Motor gelişimini tamamlamaya başlamıştır, kasları daha enerjik olmaya başlar. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Prees Ltd, New York & London, s.C19)
  • Koşmayı yürümeye tercih eder. Üç buçuk yaşında sık sık tökezlenip düşer.
  • İki ayağını yerden keserek zıplayabilir.
  • Merdiven çıkar, tırmanır.
  • Topu havaya atar, kısa mesafeye şut atabilir.
  • Toprak ve kumu kazar.
  • Kaydıraktan kayar.
  • Müziğin temposuna ve ritmine uyarak hoplar, zıplar, dans eder.
  • Biraz savruk da olsa, kendi kendini besleyebilir, giyinir, düğmelerini açabilir, fermuarını çeker.
  • Kolay giyilebilir cinsten ayakkabıları kendi kendine giyebilir ancak bağlayamaz, tokasını takamaz.
  • Elini yüzünü yıkayabilir.
  • Yemeğini dökmeden kendisi yiyebilir, suyun kendisi koyabilir.
  • Tuvalete kendi başına gider, ancak annesine veya bir başka büyüğe haber verir, orada biri olsun ister.
  • Çok hareketli oynar, bir yerden diğerine hızla gider, gelir, yaptığı her işte hız ve hareket vardır, hareketsiz duramaz.
  • Resimlerini özenle çizmeye çalışır, ancak yetişkinler bu resimlerin ne olduğunu kolayca anlayamaz ve bir şeye benzetemez. (Okman Fişek Güler, Sukan Zafer, Çocuğunuz ve Siz, 2. Basım, MEB, 1993, s.73-74)
  • Takla atar.
  • Tırmanma demirlerine tutunup sallanır.
  • Yüksek yerlerde yürümeyi dener. (Sukan Zafer, Okul Öncesi Etkinlikleri Kitabı, MEB Devlet Kitapları, 2. Basım, MEB Basımevi, İstanbul 1993, s.9)
  • Dokuz katlı bir kule veya üç katlı köprü yapabilir.
  • Çevresindeki araçların kendisi ve işlevleriyle ilişki kurar. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Prees Ltd, New York & London, s.C17)

Tags:

Comments are closed