PSİKOMOTOR GELİŞİM
- Oyun oynarken çömelebilir.
- Bir denge tahtası üzerinde ileri doğru yürüyebilir.
- Parmak uçlarına basarak ileriye doğru bir metre yrüyebilir.
- Aralıkları 30 cm olan merdivenden inip çıkabilir.
- Yardımsız kaydıraktan kayabilir.
- Bağdaş kurup oturabilir.
- Dizlerini üzerinde kol ve ellerini kullanarak ileri veya geriye doğru 15 metre yürüyebilir.
- Baş ve işaret parmağını kullanarak küçük nesneleri toplayabilir.
- Sekiz adet düğmeyi kumbara tipi delikli bir kutuya atabilir.
- Dört beş adet boncuğu bir ipe dizebilir.
- Modele bakarak üç blokla köprü yapabilir. (Bumin Ayşin, Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara, s.24-29)
- Alt basamaktan atlar.
- Tek ayakla merdiven çıkar.
- Tek yağı üzerinde 5 saniye durabilir. 3 küplü köprü yapar. (taklitle) (Tüzün Ümran, Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi, İ.Ü., İstanbul Tıp Fakültesi Temel ve Klinik Bilimler Ders Kitapları, s.13)
- Koşmayı daha iyi becerir, köşeleri rahatlıkla döner hızını arttırabilir ve azaltabilir.
- Küpleri üst üste koymada ustalaşmıştır. 9-10 küple kule yapabilir. Küpleri yatay kullanma görülür. (Oğuzkan Şükran, Oral Güler, Okul Öncesi Eğitimi, 4. Basım devlet Kitapları, Oğul Matbaacılık, İstanbul 1992, s.75)
- Yatay çizgileri taklit eder.
- Kağıt üzerine kontrollü bir şekilde çizgi çizer.
- İpe geçirilmiş oyuncakları çıkartır.
- Basit resimleri çizer.
- V şeklini taklit eder.
- Tamamlanmamış insan resmine kol ve bacak çizer.
- Kağıt üzerine de şekli uygun tarafa yapıştırır. (www.superonline.com-http://doktorhakan.hekim.net/osa/rs/ps6.htm/)
- Büyük kağıtlar üzerine boyalar sürtüştürerek karalama resimler yapar. (Kantarcıoğlu Selçuk, Anaokulunda Eğitim T.C. MEB, İstanbul 1994)
- Zıplayan bir toplu yakalar.
- Topa vurur.
- Yuvarlak, dik ve yatay çizgiler çizebilir.
- Üç parmağını kullanarak (iki parmak ve başparmak) boyama yapar.
- Dolu bir bardağı tutabilir. (Sevimay Dilara, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara 1986)
- İpliğe büyük tahta boncuklar dizebilir.
- Her iki elini işbirliği içinde ustaca kullanabilir.
- Koşarken ve büyük oyuncakları itip çekerken önüne çıkan engelleri aşabilir, köşeleri dönebilir.
- İpliğe büyük tahta boncuklar dizebilir.
- Kalemi sık kullandığı başparmağı arasında ucuna yakın tutar ve el hareketlerine egemen bir biçimde ustaca kullanabilir.
- Merdivenlere ve ağaçlara tırmanabilir.
- Parmak ucunda durabilir, yürüyebilir ve koşabilir.
- Dizlerini kırmadan yerdeki nesneleri alabilir.
- Küçük tahta boncukları ipe dizebilir. (www.mynet.com.çocuk gelişimi)
- Küplerden bir köprü kurabilir.
- Çizilen bir çemberi bakarak çizebilir.
- Bir kağıdı köşeden katlayabilir. (Yörükoğlu Atalay, Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayıncılık, İstanbul, 23 Basım, Aralık 1998, s.64-65)
- Motor gelişimini tamamlamaya başlamıştır, kasları daha enerjik olmaya başlar. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Prees Ltd, New York & London, s.C19)
- Koşmayı yürümeye tercih eder. Üç buçuk yaşında sık sık tökezlenip düşer.
- İki ayağını yerden keserek zıplayabilir.
- Merdiven çıkar, tırmanır.
- Topu havaya atar, kısa mesafeye şut atabilir.
- Toprak ve kumu kazar.
- Kaydıraktan kayar.
- Müziğin temposuna ve ritmine uyarak hoplar, zıplar, dans eder.
- Biraz savruk da olsa, kendi kendini besleyebilir, giyinir, düğmelerini açabilir, fermuarını çeker.
- Kolay giyilebilir cinsten ayakkabıları kendi kendine giyebilir ancak bağlayamaz, tokasını takamaz.
- Elini yüzünü yıkayabilir.
- Yemeğini dökmeden kendisi yiyebilir, suyun kendisi koyabilir.
- Tuvalete kendi başına gider, ancak annesine veya bir başka büyüğe haber verir, orada biri olsun ister.
- Çok hareketli oynar, bir yerden diğerine hızla gider, gelir, yaptığı her işte hız ve hareket vardır, hareketsiz duramaz.
- Resimlerini özenle çizmeye çalışır, ancak yetişkinler bu resimlerin ne olduğunu kolayca anlayamaz ve bir şeye benzetemez. (Okman Fişek Güler, Sukan Zafer, Çocuğunuz ve Siz, 2. Basım, MEB, 1993, s.73-74)
- Takla atar.
- Tırmanma demirlerine tutunup sallanır.
- Yüksek yerlerde yürümeyi dener. (Sukan Zafer, Okul Öncesi Etkinlikleri Kitabı, MEB Devlet Kitapları, 2. Basım, MEB Basımevi, İstanbul 1993, s.9)
- Dokuz katlı bir kule veya üç katlı köprü yapabilir.
- Çevresindeki araçların kendisi ve işlevleriyle ilişki kurar. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Prees Ltd, New York & London, s.C17)
Comments are closed