PSİKOMOTOR GELİŞİMİ
- Yardımsız yürüyebilir, merdivenleri bütün vücudunu kullanarak tırmanabilir.
- Merdivenleri, arkasını dönerek ve adımlarını her basamakta diğerinin yanına getirerek inebilir.
- Topla oynar, atmaya çalışır.
- İki küpü üstüste koyabilir.
- Kalem tutabilir, karalama yapabilir.
- Sandalyeye rahatlıkla oturabilir.
- Koşabilir ancak ani dönüşlerde dengesini kaybeder.
- Araç kullanarak ulaşmak istediği nesneyi yakalayabilir.
- Tekerlekli arabayı çekebilir.
- Topa tekme vurabilir.
- Kağıdı katlamaya çalışır. (Oğuzkan Şükran, Oral Güler, Okul Öncesi Eğitimi, devlet Kitapları, Oğul Matbaacılık, 4. Basım, İstanbul 1992, s.65)
- Kutuların içine şekilleri yerleştirir.
- Şiir dinler ve parmak oyunları oynayabilir.
- Elinden tutulduğunda merdivenleri inip çıkabilir.
- Kaşığı doğru tutar ve ağızına götürebilir.
- Vücudundaki organları gösterebilir.
- Oyuncakları bir sepete koyabilir.
- Kitap sayfalarını 3’er, 5’er çevirebilir.
- Tahta küpleri kutudaki yerlerine yerleştirir.
- Dışkılama kontrolü gelişmektedir. (www.öğretmenlersitesi.com)
- Ayağının tümünü kullanarak sağlam adımlara güvenlik içinde başarı kolaylıkla durup yeniden koşmaya başlayabilir.
- Alçak bir basamaktan aşağı atlayabilir.
- Dengesini kaybetmeden çömelebilir ve ellerini kullanmadan yeniden ayağa kalkabilir.
- Mobilyaların üzerine çıkıp yeniden aşağı inebilir.
- Büyük bir topa tekmeyle vurmaya çalıştığında topun üstüne yürür.
- İki tekerlekli bisiklete oturabilir ama pedalları çeviremez.
- Çocuk bahçesinde bulunan bazı kolay aletlere tırmanabilir.
- Bazı oyuncakları kolaylıkla itip çekebilir.
- Aldığı nesneleri yerine koyabilir.
- Küçük şekerlerin paketlerini büyük bir beceriyle açabilir.
- Tahta küplerde altılı, sekizli kuleler yapar.
- Kalemi başparmağı ve iki parmağını kullanarak ucuna yakın bir yerden tutar.
- Kendiliğinden hem dairesel hem de ileri geri karalamalar yapar.
- Sayfaları tek tek çevirebilir.
- Güçlük çekmeden bardağı eline alır. İçer ve yeniden yerine koyabilir.
- Şapkasını ve ayakkabısını giyebilir.
- Evin içinde annesinin peşinde dolaşır ve eve ilişkin etkinlikleri oyunları aracılığıyla taklit eder.
- Son derece canlı etkindir, yerinde duramaz, sürekli hareket eder, engellendiğinde karşı çıkar. (www.okulöncesi.net)
- Ayağa kalkmak için eşyayı çekebilir.
- Merdivenleri tırmanabilir.
- Tek başına yürüyebilir. (Yavuzer Haluk; Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitabevi, 19. Basım, Mayıs 2000, s.68)
- Oyuncağı çekerek ileri-geri yürür.
- Elinden tutarak basamak çıkabilir.
- Yardımla giysilerini çıkarabilir.
- Merdiven inip çıkabilir.
- Küçük nesneleri dar ağızlı bir kaba atar ve çıkarır.
- Kazabilir, zıplayabilir.
- Kapıları kapatabilir.
- Topu karşısındakine havadan fırlatabilir.
- Kitap sayfalarını kontrollü olarak çevirebilir.
- Kalem tutarak karalama yapar. (www.google.com)
- Eşyaya tutunarak ayağa kalkar.
- Merdiven basamaklarına tırmanabilir.
- Tek başına ayakta durabilir.
- Kendi başına yürüyebilir.
- Değnekleri birbirine sürter, vurur dinler.
- Yardımsız ayakta durabilir, elinden tutulursa yürüyebilir.
- Yardım ile yürürken bir şey tutar.
- Topu yuvarlayarak atıp-tutma oyunu oynar.
- Boş kutuları üst üste koyar.
- Aynada gösterilen bisküviye el uzatır.
- Hareketli oyuncakları gözler ile izler.
- Bağımsız yürür.
- Kaslar gelişmiştir, dengeli bir şekilde yürüyebilir. (Okul Öncesi Eğitim Kurumları Ana, El Rehberi Kitabı)
- 1 yaşından itibaren çocuk, boşlukların içine uygun şekilleri atmayı, çeşitli legoları dizerek kuleler yapmayı öğrenir.
- Giydirilirken yardımcı olur.
- İstendiğinde oyuncakları yetişkine uzatır.
- “El çırpma” oyunu oynayabilir, “güle güle” anlamında el sallayabilir.
- Kaşığı tutar, yemeği dökmeden ağzına götürür.
- Bardağı, iki eliyle kavrar, pek fazla dökmeden su içebilir. Suyunu içtikten sonra bardağı yetişkine geri verir. (Haluk Yavuzer, çocuğunuzun İlk 6 yılı, remzi Kitabevi İstanbul, 11. Basım, s.91)
- Elinde iki küp varken bir üçüncüsünü alabilir.
- Fincana kaşıkla vurma hareketini yineler.
- Bir şişe içine boncuk koyabilir.
- Yürür, sendeleyerek koşar.
- Sandalyeye çıkıp oturabilir.
- Beş küple bir kule yapar.
- Küpleri yan yana sıralayıp tren yapar. (Prof. Dr. Yörükoğlu Atalay, Çocuk ve Ruh Sağlığı, Özgür Yayın 23. Basım, Aralık 1998 İstanbul, s.35)
- Durmaksızın hareket halindedir.
- Tutma becerileri en gelişmediği için her şeyi döküp saçabilirler ve bunları, temizlemeye yardımcı olabilirler. (Clarke Illysey Jean, Çocuk Bakımı ve Eğitimi 1, Doğumdan 5 Yaşına Kadar, Papirüs Yayıncılık İstanbul, Haziran 1998, 2. Basım, s.213)
- Oyuncaklarını beraberinde taşır.
- İhtiyacını bildirmek için vücut hareketini kullanır.
- Kendi soyunabilir, ancak giyinirken yardıma ihtiyacı vardır. (John Pearce, Çocuklarda büyüme ve Gelişme, Doruk Yayın, 1957, Ankara, s.10)
- Çoraplarını uçlarından çekerek çıkarır.
- Ayakkabı bağcıklarını çekerek çözer.
- Halkaları çubuğa geçirir. (Güven Nergis, Çoluk Çocuk Dergisi, Kök Yayıncılık Ankara, Nisan 2001, s.13)
Comments are closed