Categories:

PSİKOMOTOR GELİŞİMİ

  • Yardımsız yürüyebilir, merdivenleri bütün vücudunu kullanarak tırmanabilir.
  • Merdivenleri, arkasını dönerek ve adımlarını her basamakta diğerinin yanına getirerek inebilir.
  • Topla oynar, atmaya çalışır.
  • İki küpü üstüste koyabilir.
  • Kalem tutabilir, karalama yapabilir.
  • Sandalyeye rahatlıkla oturabilir.
  • Koşabilir ancak ani dönüşlerde dengesini kaybeder.
  • Araç kullanarak ulaşmak istediği nesneyi yakalayabilir.
  • Tekerlekli arabayı çekebilir.
  • Topa tekme vurabilir.
  • Kağıdı katlamaya çalışır. (Oğuzkan Şükran, Oral Güler, Okul Öncesi Eğitimi, devlet Kitapları, Oğul Matbaacılık, 4. Basım, İstanbul 1992, s.65)
  • Kutuların içine şekilleri yerleştirir.
  • Şiir dinler ve parmak oyunları oynayabilir.
  • Elinden tutulduğunda merdivenleri inip çıkabilir.
  • Kaşığı doğru tutar ve ağızına götürebilir.
  • Vücudundaki organları gösterebilir.
  • Oyuncakları bir sepete koyabilir.
  • Kitap sayfalarını 3’er, 5’er çevirebilir.
  • Tahta küpleri kutudaki yerlerine yerleştirir.
  • Dışkılama kontrolü gelişmektedir. (www.öğretmenlersitesi.com)
  • Ayağının tümünü kullanarak sağlam adımlara güvenlik içinde başarı kolaylıkla durup yeniden koşmaya başlayabilir.
  • Alçak bir basamaktan aşağı atlayabilir.
  • Dengesini kaybetmeden çömelebilir ve ellerini kullanmadan yeniden ayağa kalkabilir.
  • Mobilyaların üzerine çıkıp yeniden aşağı inebilir.
  • Büyük bir topa tekmeyle vurmaya çalıştığında topun üstüne yürür.
  • İki tekerlekli bisiklete oturabilir ama pedalları çeviremez.
  • Çocuk bahçesinde bulunan bazı kolay aletlere tırmanabilir.
  • Bazı oyuncakları kolaylıkla itip çekebilir.
  • Aldığı nesneleri yerine koyabilir.
  • Küçük şekerlerin paketlerini büyük bir beceriyle açabilir.
  • Tahta küplerde altılı, sekizli kuleler yapar.
  • Kalemi başparmağı ve iki parmağını kullanarak ucuna yakın bir yerden tutar.
  • Kendiliğinden hem dairesel hem de ileri geri karalamalar yapar.
  • Sayfaları tek tek çevirebilir.
  • Güçlük çekmeden bardağı eline alır. İçer ve yeniden yerine koyabilir.
  • Şapkasını ve ayakkabısını giyebilir.
  • Evin içinde annesinin peşinde dolaşır ve eve ilişkin etkinlikleri oyunları aracılığıyla taklit eder.
  • Son derece canlı etkindir, yerinde duramaz, sürekli hareket eder, engellendiğinde karşı çıkar. (www.okulöncesi.net)
  • Ayağa kalkmak için eşyayı çekebilir.
  • Merdivenleri tırmanabilir.
  • Tek başına yürüyebilir. (Yavuzer Haluk; Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitabevi, 19. Basım, Mayıs 2000, s.68)
  • Oyuncağı çekerek ileri-geri yürür.
  • Elinden tutarak basamak çıkabilir.
  • Yardımla giysilerini çıkarabilir.
  • Merdiven inip çıkabilir.
  • Küçük nesneleri dar ağızlı bir kaba atar ve çıkarır.
  • Kazabilir, zıplayabilir.
  • Kapıları kapatabilir.
  • Topu karşısındakine havadan fırlatabilir.
  • Kitap sayfalarını kontrollü olarak çevirebilir.
  • Kalem tutarak karalama yapar. (www.google.com)
  • Eşyaya tutunarak ayağa kalkar.
  • Merdiven basamaklarına tırmanabilir.
  • Tek başına ayakta durabilir.
  • Kendi başına yürüyebilir.
  • Değnekleri birbirine sürter, vurur dinler.
  • Yardımsız ayakta durabilir, elinden tutulursa yürüyebilir.
  • Yardım ile yürürken bir şey tutar.
  • Topu yuvarlayarak atıp-tutma oyunu oynar.
  • Boş kutuları üst üste koyar.
  • Aynada gösterilen bisküviye el uzatır.
  • Hareketli oyuncakları gözler ile izler.
  • Bağımsız yürür.
  • Kaslar gelişmiştir, dengeli bir şekilde yürüyebilir. (Okul Öncesi Eğitim Kurumları Ana, El Rehberi Kitabı)
  • 1 yaşından itibaren çocuk, boşlukların içine uygun şekilleri atmayı, çeşitli legoları dizerek kuleler yapmayı öğrenir.
  • Giydirilirken yardımcı olur.
  • İstendiğinde oyuncakları yetişkine uzatır.
  • “El çırpma” oyunu oynayabilir, “güle güle” anlamında el sallayabilir.
  • Kaşığı tutar, yemeği dökmeden ağzına götürür.
  • Bardağı, iki eliyle kavrar, pek fazla dökmeden su içebilir. Suyunu içtikten sonra bardağı yetişkine geri verir. (Haluk Yavuzer, çocuğunuzun İlk 6 yılı, remzi Kitabevi İstanbul, 11. Basım, s.91)
  • Elinde iki küp varken bir üçüncüsünü alabilir.
  • Fincana kaşıkla vurma hareketini yineler.
  • Bir şişe içine boncuk koyabilir.
  • Yürür, sendeleyerek koşar.
  • Sandalyeye çıkıp oturabilir.
  • Beş küple bir kule yapar.
  • Küpleri yan yana sıralayıp tren yapar. (Prof. Dr. Yörükoğlu Atalay, Çocuk ve Ruh Sağlığı, Özgür Yayın 23. Basım, Aralık 1998 İstanbul, s.35)
  • Durmaksızın hareket halindedir.
  • Tutma becerileri en gelişmediği için her şeyi döküp saçabilirler ve bunları, temizlemeye yardımcı olabilirler. (Clarke Illysey Jean, Çocuk Bakımı ve Eğitimi 1, Doğumdan 5 Yaşına Kadar, Papirüs Yayıncılık İstanbul, Haziran 1998, 2. Basım, s.213)
  • Oyuncaklarını beraberinde taşır.
  • İhtiyacını bildirmek için vücut hareketini kullanır.
  • Kendi soyunabilir, ancak giyinirken yardıma ihtiyacı vardır. (John Pearce, Çocuklarda büyüme ve Gelişme, Doruk Yayın, 1957, Ankara, s.10)
  • Çoraplarını uçlarından çekerek çıkarır.
  • Ayakkabı bağcıklarını çekerek çözer.
  • Halkaları çubuğa geçirir. (Güven Nergis, Çoluk Çocuk Dergisi, Kök Yayıncılık Ankara, Nisan 2001, s.13)

Tags:

Comments are closed