DUYGUSAL GELİŞİM
- Kardeşlerine karşı daha şefkatli ve ilgili olur.
- Sürekli isteklerde bulunmayı bırakır.
- Hayal ve gerçeği karıştırarak uzun hikayeler dinlemekten ve söylemekten hoşlanır.
- Şakaları sever.
- Diğer çocuklarla tartışmalara girer.
- Arkadaşlarına ihtiyaç duyar. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Press Ltd, New York & Landon, s.C17-19)
- Göz önünde olmayan olaylar ve objeler hakkında konuşur.
- Çizgi filmleri severek ve merakla izleyebilir. (Yakar Fahri, Lale Girgök, Ya-Pa Yayınları, Gül Matbaası İstanbul, 1983, s.79-80)
- Annesinden ayrılması gerekirse ağlamaz.
- Büyükleriyle ve arkadaşlarıyla selamlaşabilir.
- Başkalarını duygusal tepkilerini anlayabilir.
- Kendi vücuduna ait özellikleri bilir ve söyleyebilir. (Bumin Ayşin, Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara 1996, s.24-29)
- Her şeyin içinde yer almak ister.
- Yalandan inanmış gibi yapılmasından hoşlanır. (Sevimay Dilara, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara 1986)
- Uygun olan ve olmayan davranışlarıyla ilgili tepkileri anlayabilir, bunlara göre kendini yöneltebilir.
- Öz yönelim hala yoğun olmakla birlikte başkalarının varlığına ve haklarına bilinçlenme başlamıştır. (Oğuzkan Şükran, Oral Güler, Okul Öncesi Eğitimi Kitabı, 4. Basım, Devlet Kitapları Oğul Kitapçılık, İstanbul, 1992, s.77-78)
- Hata yapmaktan hoşlanmazlar.
- Kendilerine ait şeyleri korumayı öğrenirler.
- Bu dönemde küstahlığı, tartışmayı, kötü konuşmayı, sızlanmayı ve bebek konuşmasını öğrenirler. (Carke Illsey Jean, Çocuk Bakımı ve Eğitimi 1, Doğumdan 5 Yaşına Kadar, Papirüs Yayıncılık İstanbul, Haziran 1998, s.302)
- Huzursuzluk giderici davranışlar az görülür.
- Geceleri yataktan kalkıp evin içinde dolaşır.
- Sinirli davranışlar, tikler artar.
- Yaşıtlarıyla veya yetişkinlerle sözlü olarak kolayca anlaşır.
- Bedeniyle ve sözle saldırganlık yapabilir.
- Toplum içinde bazen olumlu bazen olumsuz davranır.
- Arkadaşlarına göz dağı verip, sürekli böbürlenir.
- Doğa ve dünya ilgisini çeker.
- Hayvanlarla ilgili masal ve hikayelerden hoşlanır. Sevdiği masalları ve olayları tekrar tekrar anlattırır.
- Kitaba bakmayı, kitabın sayfalarını çevirmeyi sever. (Okman Fişek Güler, Sukan Zafer, Çocuğunuz ve Siz, 2. Basım, MEB, 1993, s.75-81)
Comments are closed