Categories:

DUYGUSAL GELİŞİMİ

  • Öz yönelim çok güçlüdür.
  • Sevdiği kişi ve nesneleri paylaşmaktan hoşlanmaz.
  • Mutluluk ve haz duygularını yoğun biçimde belli eder.
  • Utanma, korku, öfke, kıskanma duyguları vardır (Oğuzkan Şükran, Oğuzkan Şükran, Oral Güler, Okul Öncesi Eğitimi, Devlet Kitapları, Oğul Matbaacılık, 4. Basım, İstanbul 1992, s.67).
  • Oyuncaklarını ve sevdiklerinin ilgisini paylaşmak istemezler.
  • Mutlu ya da mutsuz oldukları yüzlerinden bellidir.
  • Tek başlarına oynarlar.
  • Resimli kitaplara bakmaktan çok hoşlanırlar.
  • Aynada kendisini görünce sevinir.
  • Heyecanlandığında, herhangi bir şeye büyük istek olduğunda kekeler.
  • Sorduğu sorulara kısa ve basit yanıtlar beklemektedir.
  • Aşırı duygulanma yorgunluk ya da korku durumunda anne-babaya sıkıca sarılır.
  • İsteklerinin anında yerine getirilmesini ister.
  • Engellendiğinde öfke nöbetleri geçirir.
  • Çocuk yavaş yavax diğer kimselere anneye olduğu kadar olmasa da bağlılık gösterir. Annesine ya da kendisiyle ilgilenen kişiye bağlanabilir ve onsuz kaldığında büyük üzüntü duyar.
  • Tanıdıklarına sevgi gösterir ve yaklaşır.
  • Tuvalet ihtiyacını genel huzursuzluğuyla belirtir.
  • Kendi kendine oynamaktan hoşlanır ama bir tanıdığının yakınında olmayı sever ve ister. (Yavuzer Haluk, Çocuğunuzun İlk 6 yılı, Remzi Kitabevi, İstanbul, s.125)
  • Büyük parçaları istif etmekten nesneleri çekmekten ve kutuları doldurup boşaltmaktan çok hoşlanırlar.
  • Saçlarının yıkanmasından hiç hoşlanmazlar.
  • Çoğunlukla öfkelidirler ve bunu göstermek için birçok yol denerler.
  • Anneleriyle yakın temasta olmaktan hoşlanırlar, bazıları ise uzak kalıp kovalamaca oynamayı tercih eder.
  • Yetişkinler onlara tepki göstermedikçe ağlamaya, sızlamaya ve bu tür hareketler yapmaya devam ederler.
  • Tırmanma kaslarını geliştirmek için büyüklerin güvenli bir ortam hazırlamasına ihtiyaç
  • Suyla oynamaktan hoşlanırlar. (Clarke Illsey Jean, Çocuk Bakımı ve Eğitimi 1, Doğumdan 5 Yaşına Kadar, Papirüs Yayıncılık, İstanbul, Haziran 1998, s.303)
  • Amaçlı olarak muhalefet yapar ve sevgi gösterir.
  • Hayali oyunlardan hoşlanır. (Pearce John, Çocuklarda Büyüme ve Gelişme, doruk Yayınları, 1997, Ankara, s.89.
  • Reddedildiğinde, istediği bir şey yapılmadığında elindeki oyuncağı fırlatır. (Tüzün Ümran, Çocuk ve Ergen Psikolojisi, İ.Ü, s.42)

Tags:

Comments are closed