Dilk Gelişimi 3 – 4 Yaş – Özel Altın Koza Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi
Home / Gelişim Basamakları / 3 - 4 Yaş / Dilk Gelişimi 3 – 4 Yaş

Dilk Gelişimi 3 – 4 Yaş

DİL GELİŞİMİ

  • Ses tonu değişmeye başlamasıyla bu ses titizliğini yavaş, yavaş kaybeder.
  • Sesi kalınlaşır ve yükselir.
  • Telaffuz hataları yapabilirler. (Yavuzer Haluk, çocuk Psikolojisi, Remzi Kitabev,i 19. Basım, 2000, s.93-97)
  • Hayvanlar için çeşitli sesler yakıştırır.
  • Basit şarkı ve tekerlemeleri söyler.
  • Bir masalın anlatılmasına yardım eder. (Özusta Şehniz, Zihinsel Gelişim / Çoluk – Çocuk Aylık Anne-Baba Eğitim Dergisi, Ekim 2001, Sayı 7, Kök Yayıncılık, Ankara, s.30)
  • Geçmiş zamanla ilgili ifadeleri kullanır.
  • Basit ve sık tekrarlanan bir hikayede “Sonra ne oldu?” sorusuna beklenen cevabı verir.
  • Soru cümlesi için “mi” ekini kullanır. (Annem geldi mi?)
  • Söz ve hareket içeren çeşitli parmak oyunlarını tekrarlar.
  • Tanıdığı durumlarda büyüklükle ilgili sıfatları kullanır.
  • Gelecek ile ilgili olayları anlatır. (Yapacağım, yapmak istiyorum, yapmam gerek)
  • Çoğul eklerini yerinde ve doğru kullanır.
  • Konuşması yabancılar tarafından rahatlıkla anlaşılır. (Bal Servet, Güven Nergis, Dil Gelişimi ve Eğitimi, Epsilon Yayıncılık, İstanbul 2000, s.147-148)
  • Yeni kelimeler kullanır, kendi kendine kelimeler uydurur.
  • Birkaç kelimelik ritimler şarkılar söyleyebilir. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Press Ltd, New York & Landon, s.C15)
  • 300-1000 kelime kullanır.
  • Kısa cümlelerle konuşur.
  • Arka arkaya tekrarladığı soruları sorar.
  • Daha zor bir gramer kullanır (çoğullar, sıfatlar, olumsuzluk ekleri, zarflar)
  • Konuşmasının %80’i anlaşılabilir düzeydedir. (Sevimay Dilara, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı, Bilim Uzmanlığı, Tezi, Ankara 1986)
  • “Benim bir bebeğim var” gibi kısa cümleleri yineleyebilir.
  • Acıkınca ne yaparsın?, Uykun gelince ne yaparsın?, Üşüyünce ne yaparsın? Gibi soruları doğru yanıtlar. (Yörükoğlu Atalay, Çocuk Ruh Sağlığı, özgür Yayıncılık, İstanbul, 23. Basım, Aralık 1998, s.64.65)
  • Günlük yaşamımızda kullandığımız içmek, açmak, kapanmak, uyumak gibi eylemleri belirten terimleri isimlendirebilir.
  • Özellikleri belirtilen nesneleri getirebilir.
  • İki eylem gerektiren emirlere uyabilir.
  • Çevresindeki nesneleri tanır ve onların isimlerini söyleyebilir.
  • Beş kelimelik cümle kurarak konuşabilir.
  • Zamirle (ben) kendini ifade edebilir.
  • Yaptığı bir resmi anlatabilir.
  • 18 adet nesne kartı içinden en az 10 tanesinin en olduğunu söyleyebilir.
  • Bir hikaye oluşturup anlatabilir.
  • Var olmayan bir olayı gerçekmiş gibi anlatabilir.
  • Olayları birbirine bağlayıp olan biteni anlatabilir. (Bumin Ayşin, Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, kök Yayıncılık, Ankara, 1996, s.24-29)
  • Nesnelerin isimlerini bilir, basit cümleler kurar.
  • Çeşitli tekerlemeleri kısa ve tekrarlı şarkıları ezberler ve söyler.
  • Sözden anlar, derdini anlatabilir.
  • Çok meraklıdır. Çok soru sorar. “Ne? Nerede? Ne zaman?” en sık sorduğu sorulardandır.
  • Çok konuşur, dili hiç durmaz, olayları abartarak anlatır, hayal ettiği olayları gerçekmiş gibi anlatır.
  • Hayalinde yarattığı kişilerle konuşabilir.
  • Anlamsız kelime dizelerinden kendi kendine tekerlemeler uydurur, söyler.
  • Dili bozuktur, küfür edip, kötü sözler söyleyebilir. Başkalarına isim takar, arkalarından bağırır. (Okman Fişek Güler, Sukan Zafer, Çocuğunuz ve Siz, 2. Basım, MEB, 1993, s.75)

About Altın Koza Özel Eğitim.

Check Also

Psikomotor Gelişimi 3 – 4 Yaş

PSİKOMOTOR GELİŞİM Oyun oynarken çömelebilir. Bir denge tahtası üzerinde ileri doğru yürüyebilir. Parmak uçlarına basarak …

Watch Dragon ball super