BİLİŞSEL GELİŞİM
- Resimleri gölgesi ile eşleştirebilir.
- 12 parça verildiğinde, 10 parçalık bir bilmeceyi tamamlayabilir ve işe yaramayan iki taneyi ayırabilir.
- 5-2 değişik ses arasından aynı ve farklı olan sesi seçebilir.
- Görmese bile tanıdığı bazı sesleri tanıyabilir.
- Gözlerin kapalıyken 1-3 metrede yapılan bir gürültünün yönünü (uzak, yakın, ön, arka, yan vs) ayırt edebilir.
- Dokunarak soğuk, sıcak, ılık nesneleri ayırt edebilir.
- Görmeden dokunarak kumaşların özelliklerini tanıyarak eşleştirebilir.
- Bir nesne iki eşit parçaya bölünürse, ortaya kaç parçanın çıktığını söyleyebilir.
- 20’ye kadar olan nesneleri sayabilir.
- Özellikleri belirtildiğinde seçilmesi gereken sayıda nesneler seçebilir.
- 2 yarımdan ve 4 çeyrek parçadan bir bütün oluşturabilir.
- Dakika belirtmeden saati söyleyebilir.
- Bir günü sabah, öğle ve akşam olarak algılayabilir.
- Karışık olarak verilen 1’den 10’a kadar olan rakamları sıraya dizebilir.
- 1’den 10’a kadar olan sayılarla ilgili toplama işlemi yapabilir.
- 1’den 10’a kadar olan sayılarla ilgili çıkarma işlemi yapabilir.
- Daire, kare, üçgen dikdörtgen ve eşkenar dörtgeni tanıyıp isimlendirebilir.
- Anlatılan bir öyküdeki detayları hatırlayabilir.
- Zıt anlamlı kelimeleri söyleyebilir.
- Sağını ve solunu bilir.
- Kurşun kalem ve boya kaleminin ne yönden benzer ve farklı olduğunu anlatabilir.
- Gece ile gündüzü ayırabilir.
- Zıt olan resimleri eşleştirebilir.
- En az ve en çoğun anlamını bilir.
- Nesneleri büyüklük, genişlik ve uzunluklarına göre sınıflandırabilir.
- Ağırlıkları tahmin edebilir.
- Örnekle aynı dizilişte olan nesne kümelerini taklit edebilir. (Bumin Ayşin, Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara, s.43-45-46-49)
- Okuma-yazma ve sayma becerilerini kullanmaya başlar.
- Kendi gördüğü veya yaptığı şeyleri öğrenir. Yetişkinler gibi soyut düşünemez. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Press Ltd, New York & Landon, s.C21-24)
- 5 dakika süreyle kımıldamadan oturabilir.
- Çoğu sayı ve harfi bilir.
- Zamanı anlamaya başlar.
- Oyun küplerinden evler, arabalar vb. ypar.
- 15 parçalık bir bulmacayı yapabilir. (Sevimay Dilara, Okul Öncesi Çağı Çocuklarının Motor Performanslarının İncelenmesi, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı / Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara 1986, s.13-14)
- Bir resimdeki yanlış kısımları bulur.
- Paraları tanır.
Birbiri ile ilişkili bir olayı anlatan 3 resmi uygun biçimde sıralar. (Yakar Fahri, Lale Girgök, Ya-pa Yayınları, Gül Matbaası, İstanbul 1983, s.80)
Comments are closed