Categories:

BİLİŞSEL GELİŞİM

  • Resimleri gölgesi ile eşleştirebilir.
  • 12 parça verildiğinde, 10 parçalık bir bilmeceyi tamamlayabilir ve işe yaramayan iki taneyi ayırabilir.
  • 5-2 değişik ses arasından aynı ve farklı olan sesi seçebilir.
  • Görmese bile tanıdığı bazı sesleri tanıyabilir.
  • Gözlerin kapalıyken 1-3 metrede yapılan bir gürültünün yönünü (uzak, yakın, ön, arka, yan vs) ayırt edebilir.
  • Dokunarak soğuk, sıcak, ılık nesneleri ayırt edebilir.
  • Görmeden dokunarak kumaşların özelliklerini tanıyarak eşleştirebilir.
  • Bir nesne iki eşit parçaya bölünürse, ortaya kaç parçanın çıktığını söyleyebilir.
  • 20’ye kadar olan nesneleri sayabilir.
  • Özellikleri belirtildiğinde seçilmesi gereken sayıda nesneler seçebilir.
  • 2 yarımdan ve 4 çeyrek parçadan bir bütün oluşturabilir.
  • Dakika belirtmeden saati söyleyebilir.
  • Bir günü sabah, öğle ve akşam olarak algılayabilir.
  • Karışık olarak verilen 1’den 10’a kadar olan rakamları sıraya dizebilir.
  • 1’den 10’a kadar olan sayılarla ilgili toplama işlemi yapabilir.
  • 1’den 10’a kadar olan sayılarla ilgili çıkarma işlemi yapabilir.
  • Daire, kare, üçgen dikdörtgen ve eşkenar dörtgeni tanıyıp isimlendirebilir.
  • Anlatılan bir öyküdeki detayları hatırlayabilir.
  • Zıt anlamlı kelimeleri söyleyebilir.
  • Sağını ve solunu bilir.
  • Kurşun kalem ve boya kaleminin ne yönden benzer ve farklı olduğunu anlatabilir.
  • Gece ile gündüzü ayırabilir.
  • Zıt olan resimleri eşleştirebilir.
  • En az ve en çoğun anlamını bilir.
  • Nesneleri büyüklük, genişlik ve uzunluklarına göre sınıflandırabilir.
  • Ağırlıkları tahmin edebilir.
  • Örnekle aynı dizilişte olan nesne kümelerini taklit edebilir. (Bumin Ayşin, Gelişim Basamaklarını Değerlendirme El Kitabı, Kök Yayıncılık, Ankara, s.43-45-46-49)
  • Okuma-yazma ve sayma becerilerini kullanmaya başlar.
  • Kendi gördüğü veya yaptığı şeyleri öğrenir. Yetişkinler gibi soyut düşünemez. (A Parent’s Manual, Child’s Body by the Diagram Group, Paddington Press Ltd, New York & Landon, s.C21-24)
  • 5 dakika süreyle kımıldamadan oturabilir.
  • Çoğu sayı ve harfi bilir.
  • Zamanı anlamaya başlar.
  • Oyun küplerinden evler, arabalar vb. ypar.
  • 15 parçalık bir bulmacayı yapabilir. (Sevimay Dilara, Okul Öncesi Çağı Çocuklarının Motor Performanslarının İncelenmesi, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı / Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara 1986, s.13-14)
  • Bir resimdeki yanlış kısımları bulur.
  • Paraları tanır.

Birbiri ile ilişkili bir olayı anlatan 3 resmi uygun biçimde sıralar. (Yakar Fahri, Lale Girgök, Ya-pa Yayınları, Gül Matbaası, İstanbul 1983, s.80)

Tags:

Comments are closed